35 PETUA PELAJAR
CEMERLANG
![]() |
"Usaha
Tangga Kejayaan"
|
- Menggunakan kedua-dua
belah otak kanan & kiri. Ini dapat dilakukan dengan membuat aktiviti
merangsang kedua-dua belah otak tersebut.
- Merangsang kesemua
deria dalam pembelajaran. Kajian menunjukkan bahawa:
- kita ingat 10 %
apayang dibaca
- kita ingat 20% apa
yang didengar
- kita ingat 50 % apa
yang didengar & dilihat
- kita ingat 70% apa
yang dicakapkan
- kita ingat 90%
setelah dipraktikkan
- Belajar secara aktif
dengan pen/pensil ditangan.
- Belajar 3 jam sehari
atau 20 jam seminggu (tidak termasuk kerja rumah).
- Belajar dalam
persekitaran kondusif.
- pastikan cahaya
adalah terang
- kurangkan gangguan
bunyi
- tampal poster yang
mengandungi slogan yang menaikkan semangat belajar
- tampal gambar-gambar
yang menenangkan fikiran
- kerusi dan meja
menghadap kiblat
- jangan lupa untuk
senyum
- Tidak ponteng kelas.
Kalau tertinggal kelas, salin nota dari rakan.
- Mengulang kaji
menggunakan kaedah 'output learning' iaitu belajar untuk melatih otak
menggunakan maklumat yang terkumpul. Ini dapat dilakukan dengan membaca
buku/nota, ingat kembali, lakar/tulis, sebut apa yang difahami, dan jawab
soalan.
- Tahu teknik merangsang
memori:
- memasukkan maklumat
dalam memori (registration)
- menyimpan maklumat
dalam sel memori (retention)
- mengingat kembali
(recall)
- menggunakan maklumat
untuk menjawab soalan atau kegunaan lain (application)
- Sentiasa awal dan
mendahului:
- persediaan awal akan
memberikan permulaan yang baik dan memberi tanggapan yang positif pada
guru.
- pelajar yang mendapat
A pada ujian lazimnya akan dapat mengekalkan kejayaannya.
- belajar awal ketika
tiada tekanan adalah tidak membosankan.
- untuk sentiasa awal dan
mendahului, bacalah dahulu sekali atau 2 kali sebelum guru mengajar
- Berbuat baik dengan
guru. Setiasa hormati dan sayangi guru.
- Mempunyai teknik
membaca yang betul:
- duduk dengan tegak
& bernafas dengan betul
- memberikan tumpuan
sepanuhnya
- menggunakan jari
telunjuk untuk membaca
- menyesuaikan kelajuan
membaca dengan kesukaran bahan bacaan
- Sentiasa mengawasi
pencuri waktu belajar iaitu angan-angan kosong, bertangguh & malas.
- Membaca doa, sebelum
mengulangkaji, dan sebelum menghadapi peperiksaan.
- Tidak membuang masa
dengan belajar ketika letih.
- Mengadakan rehat
sebentar setiap 20 minit mengulangkaji.
- Belajar mengikut waktu
yang sesuai dengan diri (study according to your biological clock).
- Mengulang kaji secepat
mungkin. Ulang kaji ringkas selepas belajar (kita akan lupa 80% selepas
belajar).
- Mengulang kaji secara
bersendirian atau berkumpulan.
- Tahu mengulang kaji
adalah aktiviti pembelajaran terpenting sebelum peperiksaan.
- Mengulang kaji
pelajaran berulang-ulang kali.
- Mengulang kaji apabila
mulai terlupa.
- Tahu petua mengulang
kaji
- cari tempat yang
tenang dan serasi dengan jiwa kita
- siapkan semua
'bekalan' dengan sempurna
- duduk tegak dikerusi
yang selesa
- baca doa penerang
hati
- baca buku atau nota
mengikut teknik membaca yang betul
- fikir dan ingat
kembali isi utama
- catat/lakar
- semak semula
ketepatan maklumat
- ulang sebut atau
ceritakan pada orang lain
- buat rumusan
- jawab soalan
- tampal maklumat yang
rumit di dinding
- baca doa tanda
kesyukuran selepas belajar
- Tahu memberi ganjaran
kepada diri sendiri selepas beajar seperti membaca surat khabar, melawat
rakan dan sebagainya.
- Tahu petua-petua agar
tidak lupa:
- jangan makan kepala
ikan
- jangan makan organ
dalaman
- jangan minum semasa
makan
- jangan minum atau
makan makanan yang tercemar oleh semut
- jangan melihat
kemaluan
- jangan melihat buih
- banyakkan makan
makanan yang mengandungi soya seperti tempe, tauhu dan lain-lain
- banyakkan makan
kismis, kurma dan madu
- banyakkan makan
kekacang
- pakai minyak wangi
ketika belajar atau menghadapi peperiksaan
- jangan makan sehingga
terlalu kenyang
- jangan kencing
berdiri
- Tahu kemahiran
mengingat:
- tampal nota-nota
penting di dinding
- tukar perkataan, ayat
atau definisi dalam bentuk gambar atau rajah
- gunakan kaedah
akronim
- reka cerita atau ayat
mengenai konsep yang perlu diingat
- pecahkan maklumat
kepada kumpulan kecil
- Cekap mengatur jadual
belajar:
- mempunyai jadual
belajar
- patuh kepada jadual
- buat jadual yang
boleh diikuti
- Tidak menangguh
belajar pada saat akhir dan tidak menumpukan peperiksaan sebagai dorongan
untuk belajar.
- Cari maklumat mengenai
subjek yang tidak diketahui. Sediakan perkara-perkara yang tidak diketahui
dan dapatkan penyelesaian dari orang yang lebih arif.
- Membina kepelbagaian
dalam pembelajaran. Sebagai contoh, satu hari dipelbagaikan cara dan topik
untuk belajar.
- Menggunakan masa
terluang untuk mengulang kaji atau mencuri masa.
- Membawa nota ke
mana-mana sahaja (kecuali ke tandas).
- Pelbagaikan tempat
belajar.
- Menyedari guru-guru
adalah sumber ilmu yang baik. Tanya guru apabila tidak faham
- Menjadikan nota-nota
menarik seperti membuat corak, menggariskan isi penting dan sebagainya.
- Ciri-ciri pelajar
cemerlang:
- taat kepada Tuhan
- sentiasa berdoa
- menghormati kedua ibu
bapa dan sentiasa mendoakan mereka
- hormati & sayangi
guru
- bersungguh-sungguh
dalam melakukan kerja untuk mencapai kecemerlangan.
- suka pada setiap mata
pelajaran yang dipelajari
- membantu rakan yang
memerlukan
- sentiasa bersyukur
- mahir dalam setiap mata pelajaran

1.
Set Niat:
Apabila anda mula berniat untuk fokus dalam kelas, niat anda didengari oleh 2
pihak. Yang pertama ialah Tuhan. Tatkala mendengari niat ikhlas untuk
menumpukan perhatian dalam kelas, mudahan Dia akan permudahkan segala urusan
yang baik. Yang kedua ialah tubuh anda. Tubuh anda mendengar segala percakapan
anda dan bertindak mengikut apa yang didengarinya. Inilah fungsi “Neuron
Peptide”. Jika anda berpesan kepada tubuh untuk fokus dalam kelas, segenap
anggota badan luaran dan dalaman pasti membantu anda untuk mencapai apa yang
dicakapkan.
2.
“Preview” Topik:
Kelonggaran fokus lazimnya berlaku apabila kita tidak faham tajuk yang
dipelajari. Apabila mula kabur, mulalah bosan, “tension” dan hilang fokus.
Solusinya, dapatkan idea awal tajuk yang bakal dipelari. Ini untuk memudahkan
pemahaman ketika di dalam kelas. Apabila cepat anda faham, lebih bertambah
fokus anda dalam kelas. Selain itu, apabila mudah faham, bertambahlah juga
semangat dan keseronokan anda untuk terus belajar. Ini dapat memaksimakan fokus
anda di dalam kelas.
3.
Catat Nota:
Mencatat nota ketika sesi pembelajaran dalam kelas membantu anda mengekalkan
“flow” ataupun aliran idea yang disampaikan guru. Pelajar yang tertinggal,
hilang punca aliran idea ketika pembelajaran seringkali merasa “tension” dan
tidak lagi fokus dalam kelas. Pemahaman mereka ibarat berlubang-lubang. Yang
ini sikit, yang itu sikit. Jadi, mencatat nota dapat mengatasi masalah ini.
Pelajari teknik dan skil mencatat nota untuk menghasilkan nota yang lebih
efektif.
4.
Kawal Pernafasan:
Terdapat dua teknik pernafasan iaitu teknik pernafasan aktif dan tenang. Ketika
di dalam kelas, lebihkan pernafasan aktif (pernafasan beta), iaitu pernafasan
yang dalam tetapi pendek. Pernafasan ini adalah pernafasan normal manusia
ketika sedar. Pernafasan ini membuatkan minda berada dalam keadaan aktif.
Selepas seketika, selangkan pernafasan anda dengan pernafasan tenang
(pernafasan alpha), iaitu menarik nafas dalam dan panjang ke dalam diafragma
(paru-paru), hembuskannya perlahan-lahan. Pernafasan alpha menghasilkan
ketenangan kepada otak.
5.
Postur Badan:
Postur badan anda mempengaruhi psikologi anda. Contohnya, jika anda berbaring,
pasti akan mengantuk. Jika anda berada di dalam postur bersedia, minda anda
akan dipengaruhi untuk juga bersama bersedia. Jika anda berada di dalam postur
orang mengantuk, minda anda juga akan menjadi mengantuk. Jadi, sentiasa tegak
dan tersenyum tenang. Elakkan melakukan postur badan yang akan membuatkan minda
anda mengantuk dan tidak fokus seperti menongkat dagu, menunduk kepala, duduk
menggelongsor dan mata kuyu.
6.
“Refresh” Visual:
Antara punca ketegangan ketika belajar ialah ruang visual yang statik. Terlalu
lama melihat sesuatu yang sama akan membuatkan anda menjadi bosan dan mata
menjadi letih. Oleh yang demikian, segarkan visual anda dengan mengalihkan
seketika panorama visual anda, contohnya melihat pemandangan luar. Pemandangan
semulajadi terutamanya warna hijau mampu menenangkan dan menyegarkan mata anda.
Selepas seketika, tumpukan kembali fokus ke arah papan hitam.
7.
Gerakkan Badan:
Lazimnya, anda duduk dan menulis untuk sesuatu mata pelajaran selama 1 hingga 1
setengah jam. Berada dalam keadaan yang sama untuk tempoh yang panjang
membuatkan otot-otot menjadi tegang. Gerakkan sedikit anggota badan untuk
menghilangkan ketegangan otot. Goyang kaki, tangan, lakukan senaman ringkas
serta pelbagai lagi pergerakan fizikal. Selain menghilangkan ketegangan otot,
pergerakan fizikal juga membantu menghantar lebih banyak darah ke otak
sekaligus menghilangkan mengantuk.
8.
Minum Air:
90% kandungan otak terdiri daripada air. Ketika proses pembelajaran,
neuron-neuron dan bahagian-bahagian otak beroperasi dengan aktifnya. Kesannya,
otak akan kehilangan banyak air dan oksigen. Antara kesan kehilangan air dan
oksigen dalam otak adalah mengantuk, letih, tidak fokus dan tidak bertenaga.
Untuk mengatasi masalah ini, minum air sama ada air masak atau air bergula.
Minuman ini akan membekalkan air, oksigen dan tenaga untuk otak. Otak kembali
bertenaga, anda kembali fokus.
9.
Cukup Tidur:
Kurang tidur menyebabkan pelajar seringkali mengantuk di dalam kelas.
Apabila tidur tidak cukup jamnya, bermakna badan dan otak tidak mendapat rehat
yang secukupnya. Kesannya, badan menjadi tidak bermaya, keletihan dan
mengantuk. Hal ini menyebabkan pelajar tidak mampu fokus. Oleh yang demikian,
dapatkan tidur yang cukup setiap hari. Tidur awal, tidur dengan postur yang
betul serta ruang tidur anda selesa, antara petua untuk anda mendapatkan tidur
yang merehatkan.
10.
Teknik Herotan:
Hilang fokus juga dikaitkan dengan proses pembelajaran dan pengajaran yang
membosankan. Kembalikan keceriaan dengan Teknik Herotan. Teknik ini adalah
antara teknik menghilangkan stress mengikut kaedah NLP, iaitu mengherotkan
realiti, cuma diolah sedikit untuk sesi pembelajaran. Herotkan data anda
daripada realiti seperti menukar teks kepada lukisan lucu, cerita lucu dan
tulisan lucu. Selain itu, herotkan juga guru anda dengan membayangkan dia
mempunyai telinga Mickey Mouse, suara Donald Duck dan berbentuk seperti
Patrick. Sedikit keceriaan akan mengembalikan fokus anda. Cubalah!
SELAMAT
BELAJAR !
No comments:
Post a Comment